Blog 4. Soweto - Reisverslag uit Dubē, Ethiopië van Jessica Geers - WaarBenJij.nu Blog 4. Soweto - Reisverslag uit Dubē, Ethiopië van Jessica Geers - WaarBenJij.nu

Blog 4. Soweto

Blijf op de hoogte en volg Jessica

17 September 2016 | Ethiopië, Dubē

Sawbona,

Zoals jullie weten vanuit mijn vorige blog ben ik in Soweto. Ik ben hier in totaal twee nachten geweest en vertrek zometeen richting Durban. Ik wordt op gepikt door een taxi die mij richting het vliegveld brengt in Johannesburg. Vanuit daar vlieg ik door naar Durban.

Ik zou jullie eerst de aanhef toelichten Sawbona betekend hallo
Yebo betekend ja.

Ik heb deze woorden geleerd tijdens mijn fietstocht door Soweto. Deze twee woorden gebruiken de mensen hier om elkaar te begroeten. Dus ik ook haha! Ik zal vanaf het begin vertellen.

Toen ik hier aankwam na een lange busreis en taxi rit kreeg ik mijn kamer toegewezen en verder een rondleiding door het hostel. Ik ben erg blij met mijn kamer want hij was ruim en hij beschikte over een tweepersoonsbed. Ik hoefde zelfs mijn kamer niet te delen. Wel moest ik de badkamer delen maar kon kiezen uit vier badkamers wat erg fijn was. Verder kan ik het hostel omschrijven als typisch Afrikaans. Je leef vooral buiten en er zijn overal kampvuren en chill plekken. Er wordt gehele dag muziek gedraaid.

Tijdens mijn eerste avond heb ik door gebracht met een grote groep scholieren die hier verbleven. Het eten was wederom lekker want we gingen bbq. Na het eten hebben we gekletst en gedanst want er was een feest waarbij een lokale band live muziek speelde.

Na avonds nog gerelaxt te hebben in bed ben ik gaan slapen. De volgende dag kon ik uitslapen wat vrij nieuw was. Mijn activiteit voor die dag begon pas rond tien uur. Helaas was ik al vroeg wakker. Maar niks te klagen ik heb heerlijk ontbeten en met vriendinnen lopen kletsen via de app.

Mijn activiteit voor de dag was een gedurende vier uur fietstocht door Soweto.
Ik had een persoonlijke fietst Tour want niemand anders was in het hostel van morgen. Dit kwam door de grote groep scholieren van gisteren. Er waren geen kamers meer over. Gedurende fietstocht kreeg ik uitleg over Soweto en de highlights die we gingen bezochten.

Hoe kan ik het beste de fiets Tour omschrijven. Het was niet mooi maar erg indrukwekkend en interessant. Ik heb heel veel geleerd over Soweto. Ik ben erg blij dat ik dit heb gedaan. Al moet ik eerlijk zijn en vertellen dat ik het soms moeilijk had en vochtige ogen kreeg. De meeste mensen hier hebben gewoon letterlijk niks. Ik ben door heel Soweto gefietst waardoor ik goed beeld heb gekregen. Ik slaap in een goede gedeelte van Soweto. Hier hebben ze wegen maar nog niet ver hier vandaan hebben mensen geen wegen, huizen, auto's, supermarkten noem maar op. Tevens leven de mensen hier met een grote groep in een kleine ruimte.

De highlights die ik bezocht heb zijn een locale pub waar ik bier heb gedronken, Nelson mandala's huis, het Hector Pieterson museum, meadowlands waarbij ik in een van de huizen mocht kijken waar ze vroeger met zes vrouwen woonden. Tijdens deze bezichtiging kreeg ik een heerlijk ijsje van de huidige bewoonster. Ook ben ik langs de ladies en men hostels geweest. Vroeger leefde hier een groep mannen en vrouwen apart. Ze mochten niet samen zijn.

Het leukste wat ik van de trip vond was de bezichtiging bij de meisjes school. Ik mocht in de school rond lopen en kreeg van twee meisjes rondleiding. Ze waren zo lief en aardig. De meisjes dragen allemaal school uniformen en krijgen warme maaltijden. Ik kwam precies tijdens de pauze langs. Waardoor ik van de kok langs moest komen en kreeg ik allemaal Afrikaans eten om te proberen. Als laatste wilde de meisjes hun klaslokaal en vriendinnen aan mij laten zien. Echt ik had oordopjes in moeten doen hahah. Ik kwam binnen en de meiden gingen gillen en juichen Haha. Net of dat ik een of andere beroemdheid was. Ze wilde met me op de foto en gingen ze allemaal poseren als ik een foto van ze nam. Het was zo leuk. Ik vergat even door de blije gezichten en hun brede lach dat deze meiden uit een slechte buurt komen. Een meisje vroeg where com you from. Toen ik vertelde dat ik uit Nederland kwam. Wilde ze dat ik haar meenam naar huis hahah.

Na de fiets kreeg ik locale bier wat ik mocht proeven. Het bier werd gemaakt van suiker en water. Dit wordt dan drie dagen gerist. Hierna heb ik genoten van een locale lunch namelijk : kota dit is een stokbrood met vlees, kip en diverse groentes.

Toen ik klaar was met eten heb ik met me lieve ouders zitten face time. We hebben bijgekletst en ik showde ze het hostel.

Na het face time was het al einde de middag. Ik heb toen heerlijk buiten gezeten met de eigenaar, diverse locale bewoners en andere backpackers. Die waren inmiddels gearriveerd. Avonds hebben we weer heerlijk gegeten. Wat me opvat hier eten ze veel pap en kip. Mij hoor je niet klagen want het is kei lekker. Na het eten heb ik gedoucht en heb ik op me kamer gerelaxt. De fiets Tour heeft veel indruk achter gelaten.

Persoonlijk ben ik blij dat ik dit heb gedaan want ik ben letterlijk met beide benen op de grond gezet. Het is niet van zelf sprekend hoe wij het in Nederland hebben. Als ik kijk naar de meiden hier van mijn leeftijd die hebben geen huis net zoals waar ik in woon met me ouders en broer, auto's die ze altijd van hun ouders mogen pakken, eten en drinken wat ze willen en studeren wat ze graag willen. Het was een heftige en indrukwekkende dag. Ook durfde ik in begin geen foto's te maken dus vroeg ik of dit mocht. Mijn gids vertelde me dat dit gewoon kon en dat de mensen het juist graag wilde zodat de wereld Soweto kon zien. Ook viel me op dat iedereen juist foto's van mij maakte en met me op de foto wilde haha.

Nu ga ik ontbijten, tas pakken en op me taxi wachten. Jullie horen snel van mij weer.

Dikke kus uit Soweto!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Lieve mensen, Binnenkort start mijn backpackers avontuur naar Zuid-Afrika. Om jullie op de hoogte te houden (en jaloers te maken) gedurende mijn reis ga ik voor jullie een blog bij houden. Alvast een hoop lees plezier! Dikke kus Jessica

Actief sinds 30 Aug. 2016
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 8629

Voorgaande reizen:

10 September 2016 - 21 Oktober 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: